Either God wants to abolish evil, and cannot; or he can, but does not want to. If he wants to, but cannot, he is impotent. If he can, but does not want to, he is wicked. If, as they say, God can abolish evil, and God really wants to do it, why is there evil in the world?
~ Epicurus

Sunday, October 21, 2007

بهيه







يسبق كلامنا سلامنا يطوف ع السامعين معنا

عصفور محندق يزقزق كلام موزون و له معنى

عن ارض سمرا و قمرا

و ضفه و نهر و مراكب

و رفاق مسيره عسيره

و صوره حشد و مواكب

ف عيون صبيه بهيه عليها الكلمة و المعنى

***

مصر يا امه يا بهيه

يام طرحه و جلابيه

الزمن شاب و انتي شابه

هو رايح و انتي جايه

جايه فوق الصعب ماشيه

فات عليكي ليل و ميه

و احتمالك هو هو

و ابتسامتك هي هي

تضحكي للصبح يصبح

بعد ليلة و مغربية

تطلع الشمس تلاقيكي

معجبانية و صبية يا بهية

***

الليل جزاير جزاير

يمد البحر يفنيها

و الفجر شعلة ح تعلا و عمر الموج ما يطويها

و الشط باين مداين

عليها الشمس طوافه

ايدك في ايدنا

ساعدنا

دي مهما الموجة تتعافى

بالعزم ساعه جماعة

و بالأنصاف نخطيها

***

مصر يا امه يا سفينة

مهما كان البحر عاتي

فلاحينيك ملاحينيك

يزعقوا للريح يواتي

اللي ع الدفة صنايعي

و اللي ع المجداف زناتي

و اللي فوق الصاري كاشف كل ماضي و كل آتي

عقدتين و التالته تابتة

تركبي الموجة العفية

توصلي بر السلامة

معجبانية و صبية.. يا بهية

***

و يعود كلامنا في سلامنا يطوف ع الصحبة حلواني

عصفور محني يغني

على الأفراح ومن تاني

يرمي الغناوي تقاوي

تبوس الأرض

تتحنى تفرح

و تطرح

و تسرح

و ترجع تاني تتغنى

اللي بنى مصر كان في الأصل حلواني




الفاجومى



Powered by ScribeFire.

No comments:

Google